For English please scroll down.
เกี่ยวกับภัณฑารักษ์
โจเซลินา ครูซ
เธอเป็นผู้อำนวยการและภัณฑารักษ์ ที่ Museum of Contemporary Art and Design (MCAD), วิทยาลัย De La Salle-College of Saint Benilde กรุงมะนิลา ประเทศฟิลิปปินส์ เธอศึกษาประวัติศาสตร์ศิลป์ที่ the University of the Philippines และได้รับศิลปศาตรมหาบัณฑิต สาขา curating contemporary art จาก the Royal College of Art กรุงลอนดอน ครูซทำงานในฐานะภัณฑารักษ์ที่ Lopez Memorial Museum in Manila ในปี พ.ศ. 2544 – 2548 และ Singapore Art Museum ใน พ.ศ. 2544 – 2550. เธอเคยเป็นภัณฑารักษ์ของ Singapore Biennale ครั้งที่ 2 ในปี พ.ศ. 2551 และเป็นหนึ่งในภัณฑารักษ์เครือข่ายของ Jakarta Biennale ครั้งที่3 ในปี พ.ศ. 2552 เธอเป็นภัณฑารักษ์ควบคุมนิทรรศการของ the Tàpies retrospective ที่ Singapore Art Museum (พ.ศ. 2548), ร่วมคิวเรตนิทรรศการ All the Best: The Deutsche Bank Collection and Zaha Hadid ณ Singapore Art Museum (พ.ศ. 2549) และคิวเรท You Are Not a Tourist for Curating Lab ประเทศสิงคโปร์ ซึ่งเป็นส่วนหนึ่งของงาน Singapore Art Show 2007 และ Creative Index: An Exhibition in Manila (พ.ศ. 2553) ซึ่งเป็นนิทรรศการที่จัดขึ้นในวาระการครบรอบสิบปีส่วนภูมิภาคของ the Nippon Foundation’s Asian Public Intellectuals Fellowship program. ในปี 2560 นี้ เธอเป็นภัณฑารักษ์ ของศาลาฟิลิปปินส์ ที่ นิทรรศการนานาชาติทุกสองปีที่เมืองเวนิส ครั้งที่ 57 ประเทศอิตาลี (The Philippine Pavilion at the 57th International Art Exhibition of La Biennale di Venezia)
เม อดาดล อิงคะวณิช
เธอเป็นนักทฤษฎีสายภาพเคลื่อนไหว เป็นอาจารย์ และ ภัณฑารักษ์ เธอกำลังเขียนหนังสือที่ชื่อว่า Animistic Cinema: Moving Image Performance and Ritual in Thailand มีผลงานที่ตีพิมพ์ไปแล้วมากมาย รวมทั้ง ‘Long Walk to Life: the Films of Lav Diaz’ (Afterall Journal, 2558); ‘Animism and the Performative Realist Cinema of Apichatpong Weerasethakul,’ in Screening Nature: Cinema Beyond the Human (2556); Glimpses of Freedom: Independent Cinema in Southeast Asia (2555); ‘Nguyen Trinh Thi’s Essay Films,’ in Engaged Practices: Writings on Women Artists and the Moving Image (forthcoming); ‘Image Mobility, Artistic Dispositif และ Animistic Cinema,’ (for Southeast of Now journal). โครงการที่คิวเรต รวมทั้ง Lav Diaz Journeys (London Gallery West 2560), Attachments and Unknowns (Sa Sa Bassac, Phnom Penh, 2560), Southern Collectives (BIM, Buenos Aires, 2559). เม สอนที่มหาวิทยาลัยเวสมินสเตอร์ ที่นั่นเธอเป็นผู้อำนวยการร่วมของศูนย์วิจัยและศึกษาศิลปะและสื่อ (CREAM).
ฮาทานากะ มิโนรุ
เกิดพ.ศ.2511 และจบการศึกษาจาก มหาวิทยาลัยศิลปะทามะ เขาได้เข้าร่วม NTT InterCommunication Center [ICC] ตั้งแต่ พ.ศ.2539 ก่อนที่สถาบันจะเปิดตัว เขาคิวเรตนิทรรศการที่ ICC มากมายรวมทั้งนิทรรศการกลุ่ม เช่น “Sound Art – Sound as Media” (พ.ศ.2543), “silent dialogue” (พ.ศ.2550), “[Internet Art Future]—Reality in Post Internet Era” และ นิทรรศการเดี่ยวของ Dumb Type, MAYWA DENKI, Laurie ANDERSON, HACHIYA Kazuhiko, Rhizomatiks, ISOZAKI Arata, OTOMO Yoshihide, John WOOD และ Paul HARRISON เขาร่วมคิวเรตนิทรรศการ “Roppongi Crossing: New Visions in Contemporary Japanese Art 2004” (พ.ศ.2547, Mori Art Museum) and curated a Japanese artist showcase at Sonar Festival (พ.ศ.2549, Barcelona)
ถัง ฟุ เกวี๋ยน
เขาเป็นนักทำงานวัฒนธรรมอิสระ นักเขียนบทละคร ภัณฑารักษ์ และ ผู้ผลิต ในสายงานการแสดงร่วมสมัย ภาพเคลื่อนไหว และทัศนศิลป์ ฟุเกวี๋ยน เกิดที่ประเทศสิงคโปร์ เคยอาศัยในกรุงเทพเป็นหลัก และปัจจุบันได้ย้ายไปอยู่กรุงไทเป เขาผลิตหลายโครงการทั้งในเอเชียและยุโรป เขาเคยเป็นภัณฑารักษ์ของ ศาลาสิงคโปร์ ที่ นิทรรศการนานาชาติทุกสองปีที่เมืองเวนิส ครั้งที่ 53 ประเทศอิตาลี (The Singapore Pavilion at the 53th International Art Exhibition of La Biennale di Venezia) โดยนำเสนอศิลปิน หมิง หวอง ผู้ซึ่งได้รับรางวัล การกล่าวถึงเป็นพิเศษจากคณะกรรมการ (Special jury mention) เขาเคยทำงานในเทศกาลนานาชาติ อย่าง Singapore Arts Festival, Indonesian Dance Festival, In Transit Festival (กรุงเบอร์ลิน), Bangkok Fringe Festival, Colombo Dance Platform, TPAM (เมืองโยโกฮามา), และ ในเทศกาลเมือง Brugge และ Ljubljana เป็นต้น เขาจะเป็นผู้อำนวยการเทศกาลศิลปะไทเป (the Taipei Arts Festival) ตั้งแต่ปี พ.ศ.2561
—
About the curators
Joselina CRUZ
She is the Director and Curator at the Museum of Contemporary Art and Design (MCAD), De La Salle-College of Saint Benilde, Manila. She studied art history at the University of the Philippines, and received an M.A. in curating contemporary art from the Royal College of Art, London. Cruz has worked as a curator for the Lopez Memorial Museum in Manila (2001-04) and the Singapore Art Museum (2004–07). She was a curator for the 2nd Singapore Biennale in 2008 and one of the networking curators for the 13th Jakarta Biennale in 2009. Cruz was curator-in-charge of the Tàpies retrospective at the Singapore Art Museum (2005), co-curated All the Best: The Deutsche Bank Collection and Zaha Hadid, Singapore Art Museum (2006), and curated You Are Not a Tourist for Curating Lab, Singapore (part of the Singapore Art Show 2007) and Creative Index: An Exhibition in Manila (2010) for the 10th Regional Anniversary of the Nippon Foundation’s Asian Public Intellectuals Fellowship program. She is a curator of the Philippine Pavilion at the 57th International Art Exhibition of La Biennale di Venezia in 2017.
May Adadol INGAWANIJ
She is a moving image theorist, teacher and curator. She is writing a book titled Animistic Cinema: Moving Image Performance and Ritual in Thailand. Publications include ‘Long Walk to Life: the Films of Lav Diaz’ (Afterall Journal, 2015); ‘Animism and the Performative Realist Cinema of Apichatpong Weerasethakul,’ in Screening Nature: Cinema Beyond the Human (2013); Glimpses of Freedom: Independent Cinema in Southeast Asia (2012); ‘Nguyen Trinh Thi’s Essay Films,’ in Engaged Practices: Writings on Women Artists and the Moving Image (forthcoming); ‘Image Mobility, Artistic Dispositif and Animistic Cinema,’ (for Southeast of Now journal). Curatorial projects include Lav Diaz Journeys (London Gallery West 2017), Attachments and Unknowns (Sa Sa Bassac, Phnom Penh, 2017), Southern Collectives (BIM, Buenos Aires, 2016). May teaches at the University of Westminster where she co-directs the Centre for Research and Education in Arts and Media (CREAM).
HATANAKA Minoru
Born in 1968 and graduated from Tama Art University. HATANAKA Minoru joined NTT InterCommunication Center [ICC] since 1996, prior to the facility’s opening. He has curated exhibitions at ICC, including group shows such as “Sound Art – Sound as Media” (2000), “silent dialogue” (2007), “[Internet Art Future]—Reality in Post Internet Era” and solo shows featuring the work of Dumb Type, MAYWA DENKI, Laurie ANDERSON, HACHIYA Kazuhiko, Rhizomatiks, ISOZAKI Arata, OTOMO Yoshihide, John WOOD and Paul HARRISON. He co-curated “Roppongi Crossing: New Visions in Contemporary Japanese Art 2004” (2004, Mori Art Museum) and curated a Japanese artist showcase at Sonar Festival (2006, Barcelona)
TANG Fu Kuen
Tang Fu Kuen is an independent cultural worker, dramaturge, curator and producer in the fields of contemporary performance, moving image and visual arts. Singapore-born, Bangkok-based and recently relocated to Taipei, he has produced various projects in Asia and Europe. He was the sole curator of the Singapore pavilion at the 53rd Venice Biennale, presenting artist Ming Wong who received special jury mention. He has worked in the Singapore Arts Festival, Indonesian Dance Festival, In Transit Festival (Berlin), Bangkok Fringe Festival, Colombo Dance Platform, TPAM (Yokohama), and in festivals in Brugge and Ljubljana, amongst others. From 2018 edition, he will direct the Taipei Arts Festival.